Strona główna » Strefa wiedzy » Wellness i turystyka prozdrowotna: chwilowy trend czy trwała zmiana w branży?

Wellness i turystyka prozdrowotna: chwilowy trend czy trwała zmiana w branży?

wellness

Czego oczekuje dzisiejszy turysta? Wbrew pozorom nie taniego, masowego wypoczynku all inclusive. Pandemia i związane z nią ograniczenia całkowicie zmieniły preferencje podróżnych. Zaczęli doceniać spokój, bezpieczeństwo, ciszę oraz bliskość natury. Głośne bary zamieniają na obiekty spa & wellness, a komercyjną rozrywkę – na holistyczne podejście do wypoczynku. Co to oznacza dla branży? To, że turystyka prozdrowotna staje się najszybciej rozwijającym się segmentem, a obiekty turystyczne muszą dostosować się do dominujących trendów.

Skąd te zmiany?

Zwiększające się zainteresowanie turystyką zdrowotną jest uznawane za jedno z najważniejszych zjawisk obserwowanych w branży. Poszukiwanie usług z pogranicza klasycznego wypoczynku oraz wellness rośnie z każdym rokiem, co wynika w głównej mierze z przemian demograficznych oraz rosnącej świadomości zdrowotnej. Nie tylko seniorzy, ale także osoby młode zaczęły przywiązywać większą wagę do świadomego troszczenia się o dobre samopoczucie. Zmieniają styl życia na aktywny i ekologiczny, dietę na roślinną, a także dążą do odnalezienia równowagi umysłu, ciała i ducha. Wybory podejmowane przez nich w życiu codziennym szybko zaczęły przekładać się na oczekiwania względem wypoczynku, a w dalszej perspektywie – na całą branżę turystyczną.

Trendy, których nie mogą ignorować hotelarze

Coraz większym zainteresowaniem wśród podróżnych cieszą się nie komercyjne kurorty, ale raczej te, które w ofercie posiadają usługi takie jak: spa & wellness, joga, spersonalizowane programy żywieniowe, terapie naturalne, profilaktyka zdrowotna, dieta wegańska, medycyna estetyczna czy chirurgia plastyczna. Projektując strategie produktowe, warto zatem być świadomym panujących trendów, które pozwolą zrozumieć potrzeby klientów:

  • Wielki powrót do natury – współcześni turyści (szczególnie po miesiącach pandemicznych lockdownów) doceniają to, co związane z naturą. Mowa zarówno o formie spędzania czasu wolnego na łonie przyrody, ale także o ekologicznym odżywianiu i życiu w szeroko pojętym duchu eko.
  • Slow travel – zestresowani i przemęczeni konsumenci oczekują relaksu w miejscach odosobnionych, oddalonych od zatłoczonych szlaków. Oznacza to ogromną szansę rozwoju turystyki krajowej, hoteli, ośrodków wellness & spa, obiektów butikowych, kameralnych, w otoczeniu przyrody.
  • Zdrowie jest najważniejsze – po doświadczeniach związanych z pandemią klient dąży do kompleksowej, holistycznej troski o zdrowie. Interesuje się zrównoważoną aktywnością fizyczną, zabiegami relaksacyjnymi i zdrowym odżywianiem. Zwraca uwagę nie tylko na to, co jeść, ale także kiedy i jak. Konsument uważający zdrowie za priorytet wykazuje także zainteresowanie nowoczesnymi terapiami oraz aplikacjami i technologiami do monitorowania stanu zdrowia.
  • Carpe diem – współczesny konsument jest otwarty na nowe doświadczenia, terapie i zabiegi. Niepewne czasy pandemii nauczyły go, że warto żyć w myśl zasady: „Chwytaj dzień, żyj tu i teraz”, nie odkładając planów na później.
  • Nowa definicja wieku dojrzałego  – osoby 60 plus, nazywane kiedyś „Silver Generation”, określa się dziś jakoPower Generation”. Dzisiejsi seniorzy są silni, pełni energii, aktywni i długowieczni. Zakładają firmy, podróżują, biegają maratony, dbają o zdrowie – i oczekują, że branża turystyczna wpisze się w ich styl życia.

Prognozy na przyszłość

Eksperci zajmujący się analizą rynku nie mają złudzeń – turystyka prozdrowotna nie jest chwilowym trendem, ale stałym i pewnym kierunkiem rozwoju branży. Potencjał sektora jest ogromny, a popyt na usługi spa & wellness znacząco przewyższa podaż. Mimo to – jak oceniają autorzy raportu przygotowanego na zlecenie Polskiej Organizacji Turystycznej – w Polsce nadal brakuje skoordynowanych planów na rzecz pozyskiwania turystów medycznych[1]. Stracone szanse wynikają w głównej mierze z niezrozumienia specyfiki sektora, ignorowania trendów, braku gotowości do wprowadzenia zmian oraz nieumiejętności zarządzania procesami w obszarze wellness. Oferowane przez WSTiE studia podyplomowe Menedżer wellness i turystyki prozdrowotnej będą okazją do praktycznego wypracowania potrzebnych umiejętności od okiem ekspertów-praktyków.

Dowiedz się więcej:

https://manager.wste.edu.pl/menedzer-wellness-i-turystyki-prozdrowotnej/

[1] Raport: Analiza podaży turystyki zdrowotnej w Polsce, https://tiny.pl/9pfh5